Meester Philip

đŸŽ” Muziek

Muziek heeft een bijzondere kracht in de klas. Het brengt sfeer, zorgt voor verbinding en helpt kinderen om zich op een creatieve manier te uiten. Op deze pagina laat ik zien hoe ik muziek kan inzetten in het basisonderwijs om ritmegevoel, concentratie en samenwerking te stimuleren. Ik onderzoek hoe muzieklessen kunnen bijdragen aan een positieve en speelse leeromgeving.

De Droomboom

Feedback medestudent:

Je hebt de begin toon goed laten horen en mooi na gedaan. Verder was het een heerlijke jazz versie van het nummer en zong je rustig en helder. Voor de volgende keer is het goed om er rekening te houden dat kinderstemmen hoger zijn dan jouw stem. Omdat je met een lage stem zingt kan het voor kinderen uitdagender zijn om mee te zingen omdat jouw stembereik anders is dan dat van een kind. Geef de volgende keer meerderen octaven op de piano aan dat de leerlingen zich aan kunnen passen op de toonhoogte die bij hun stembereik past. Verder vind ik dat je het goed en duidelijk gedaan hebt! – Willem Heijnen 1A

Lied: Bolero componist Ravel, uitgevoerd door André Rieu en het Johan Strauss orkest

Vraag 1: Klank

Je luisterde naar een symfonieorkest. Welke instrumenten heb je gehoord? Probeer er minimaal 3 te benoemen.

Vraag 2: Vorm

Je zou kunnen zeggen dat dit muziekstuk een ‘stapellied’ is. Waarom zou je het zo kunnen noemen? Wat gebeurt er op het eind met de stapel?

Vraag 3: Betekenis

Als je dit muziekstuk hoort, wat voor emotie roept dit bij je op en waarom juist die emotie? 

 

 

Antwoorden

Antwoord vraag 1: Bijv. kleine trom, grote trom, viool, cello, contrabas, trompet, hoorn, trombone, tuba, fagot, saxofoon, klarinet, hobo, piccolo (fluit)

Antwoord vraag 2: Er beginnen eerst twee soorten instrumenten en telkens komt er een instrument bij. Het stapelt zich op. Aan het eind valt de gestapelde toren in elkaar. 

Voorbeeld antwoord vraag 3: Ik krijg er strijdlust van, ik voel me krachtiger. Dit soort muziek hoor je ook vaak in films als het spannend wordt. De spanning wordt opgebouwd.