Meester Philip

🎨 Beeldend

Beeldende vorming geeft kinderen de ruimte om hun fantasie te gebruiken en eigen keuzes te maken. Door te tekenen, schilderen of werken met materialen ontdekken leerlingen dat er niet één goede uitkomst is, maar dat het proces van maken centraal staat. Op deze pagina laat ik zien hoe ik beeldende lessen vormgeef en hoe dit vak bijdraagt aan creativiteit en expressie in de klas.

Reflectieformulier beeldend onderwijs

 

opdrachtomschrijving: “Schilderoprdracht landschap” herfstlandschap schilderen

naam student: Philip Legué 1A

 

Reflecteer op zowel de product- als procescomponenten en geef ook duidelijk de samenhang tussen product- en procescomponenten aan. Je mag jezelf voor elke component een waardering geven (1 = lage waardering, 5 = hoge waardering), maar dat hoeft niet.

 

 

component

beschrijving

1

2

3

4

5

betekenis

Geef aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.

 

In de opdracht moesten we een herfstlandschap schilderen. We moesten ervoor zorgen dat de diepte te zien was en dat je meerdere lagen te zien waren. De opdracht paste goed bij de tijd van het jaar, de bladeren vallen van de bomen en buiten ziet alles er oranje en herfstig uit.

    

X

vorm

Leg aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien? (eventueel detailfoto’s toevoegen).

 

 In mijn werk heb ik meerdere lagen gecreëerd om een diepte effect te krijgen in het schilderij. Door gebruik van verschillende kleuren en donkere en lichte tonen toe te voegen aan de bestaande kleuren heb ik schaduwen gecreëerd in mijn schilderij. Het blijft natuurlijk een plat a4 blad maar toch is het gelukt om die te creëren op een platte ondergrond. Ook heb ik ervoor gezorgd dat de bomen In de verte kleiner te zien zijn dan de bomen vooraan op de tekening. De bomen die achteraan staan heb ik ook geprobeerd waziger te maken. Dit omdat het in de verte ook vaak wazig is als je je concentreert op iets wat dichtbij staat. Verder staan de bomen die groter zijn voor de kleine bomen. Door al deze technieken toe te voegen creëer je diepte in je tekening.

   
X
 

materie

Met welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal? Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja waarom?

 

We hadden stevig a4 papier waar we eerst een schets op gingen maken met potlood. Als we tevreden waren met onze schets konden we gaan beginnen met schilderen. Omdat we kort de tijd hadden gebruikten we water bij onze verf. Nu was de verf dunner en droogde het sneller, ook kon je makkelijker de kleuren mengen als het op het papier zat. Zo kon je ervoor zorgen dat het wazig werd In de verte. Verder gebruikten we voor de bladeren een tamponeer kwast. Met deze kwast konden we snelle korte drukkende bewegingen maken waardoor het net leek alsof er echt heel veel bladeren waren aan de bomen. Verder was er ook de opdracht om geen zwart te gebruiken. Dit vond ik best wel lastig omdat ik zwart vaak gebruik om kleuren donkerder te maken. Nu moesten we zelf een oplossing bedenken om verschillende kleurtonen te maken. Hier heb ik veel de kleur blauw voor gebruikt omdat dit een donkere kleur is.

 

   
X
 

beschouwing

Welke beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel detailfoto’s toevoegen).

 

Voordat we begonnen met tekenen mochten we op internet foto’s opzoeken van een herfstlandschap. Ik vind het altijd erg leuk en fijn om in het bos te lopen en niet te weten waar je gaat eindigen. Daarom heb ik een foto gekozen waar je het eind van het looppad niet ziet. Zo weet je niet waar je naartoe loopt maar zie je ook dat je nog lang moet. Ik vond het gebruik van water heel fijn omdat dit ervoor zorgde dat je heel makkelijk veranderingen kon aanbrengen in je schilderij. Verder vond ik het gebruik van de tamponeer kwast heel leuk. Ik gebruikte meerdere kleurtinten en door het tippen op het papier meng de deze kleuren een klein beetje. Door dit effect leek het alsof er heel veel blaadjes aan de bomen hingen

    
X

werkwijze

Had je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?

 

Ik heb wel eerder geverfd maar nog nooit eerder met deze verftechnieken. Vaak gebruik ik gewone verf en wacht ik totdat het droog is voordat ik begin met de nieuwe laag, maar door het gebruik van het water droogte de verf sneller en had ik minder tijd nodig met mijn kunstwerk. In mijn toekomstige projecten zou ik zeker water gebruiken om de verf dunner te maken. Dit is een nieuwe uitdaging voor mezelf omdat ik dit niet echt gewend ben.

    X

onderzoek

Beschrijf en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit proces meegenomen?

 

Voordat de opdracht begon zocht ik op internet naar een aantal foto’s die mij konden helpen om een herfstlandschap te schilderen. Ik vind oranje en bruin hele mooie kleuren, en wilde deze kleuren zeker toepassen in mijn schilderij omdat deze kleuren mij doen denken aan de herfst. Toen ik een mooie foto had gevonden die ik na wilde maken begon ik gelijk met schetsen. Ik vind het fijn om zoveel mogelijk dunne lijntjes te tekenen zodat je vloeiende lijnen creëert. Ik wil er geen dikke lijnen want anders zag je dit later terug Als ik er overheen ging schilderen. Na het maken van mijn schets begon ik met schilderen. Ik probeerde al gelijk een verloop te krijgen In de kleuren; ik probeerde de gelige kleuren onderaan het blad te schilderen en de diepe oranje kleuren aan de bovenkant van het blad. Dit zorgt ook gelijk ervoor dat je diepte krijgt. Later ging ik de bomen maken en die werden naarmate ze hoger kwamen te staan kleiner. Later begon ik met het maken van de bladeren met de tamponeerkwast

 

    
X

eindoordeel:

5

Wat vind je geslaagd? Leg uit.

 

Als je naar de tekening kijkt zie je gelijk dat het herfstig is. Dit was eigenlijk mijn doel van de tekening. Ik wilde dat de tekening paste bij de tijd van het jaar. Ook zie je dat er een looppad is wat steeds verder gaat. Je ziet duidelijk dat er verschil zit in grote waardoor het diepte effect ontstaat.

 

Wat kon beter? Waarom?

 

Voor de volgende keer zou ik het fijn vinden om meer donkere kleuren te gebruiken. Dit maakt het makkelijker om te mengen en nog meer contrast te creëren in mijn tekening.

 

basis lichaam
ruwe vorm lichaam
details aanbrengen
glad eindresultaat

Reflectieformulier beeldend onderwijs

 

opdrachtomschrijving: “Monument der wachtende” boetseer opdracht met klei dat een wachtend persoon moet voorstellen

naam student: Philip Legué 1A

 

Reflecteer op zowel de product- als procescomponenten en geef ook duidelijk de samenhang tussen product- en procescomponenten aan. Je mag jezelf voor elke component een waardering geven (1 = lage waardering, 5 = hoge waardering), maar dat hoeft niet.

 

 

component

beschrijving

1

2

3

4

5

betekenis

Geef aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.

 

Tijdens de boetseeropdracht waren we bezig om een zo realistisch mogelijk beeldje te maken van een wachtende persoon. Zo kijk je naar de manier van zitten en de emoties die iemand uitstraalt tijdens het wachten. Deze emoties kun je halen uit de lichaamstaal van een persoon. Zit je onderuit dat is de persoon misschien lui of moe, en zit de persoon hoog in de schouders is de persoon misschien wel geïrriteerd of gestrest. Door de met de groep afgesproken houding was het duidelijk voor iedereen. Als ik aan wachten denk, denk ik aan niet weten hoelang iets nog duurt. Je geeft je over aan de tijd en de tijd tikt maar verder. Je probeert een comfortabele houding aan te nemen om het wachten zo prettig mogelijk te maken.

 

 

 

 

 

X

 

vorm

Leg aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien? (eventueel detailfoto’s toevoegen).

 

Als je naar mijn beeldje kijkt zie je dat hij een bolle onderrug heeft en zijn handen op zijn schoot liggen. De persoon heeft zich overgegeven aan de tijd en zit alsof hij al uren zit te wachten. Toch probeert de persoon nog overeind te zitten maar door het lange wachten is zijn onnatuurlijke houding natuurlijk geworden.

 

 

 

 

 

X

 

materie

Met welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal? Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja waarom?

 

We hebben in de les gewerkt met klei. Om preciezer te werk te kunnen gaan gebruikte zij allerlei instrumenten waardoor we reliëf toe konden voegen aan ons beeldje. Zo heb ik een satéprikker gebruikt voor de ogen, mond, pet en het sikje. Ook heb ik water gebruikt om de oneffenheden netter te maken. Door het water kun je het beeldje gladstrijken. Als ik deze opdracht nog een keer zal doen heb ik een aantal tips voor mijzelf. Het is verstandig om niet te veel water te gebruiken. Door mijn gebruik van water werd het een beetje een waterballet waardoor mijn beeldje steeds wegschoof. Ook werd de klei hier erg dun van waardoor hij steeds iets verder wegzakte.

 

 

 

 

 

 

X

beschouwing

Welke beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel detailfoto’s toevoegen).

 

Toen wij deze opdracht kregen en hoorden over wachtende mensen moest ik gelijk aan mijzelf denken. Vaak heb ik last van mijn rug en nek, en dat komt door mijn zit houding. Ik ben hier heel vaak voor naar de fysiotherapeut geweest en mezelf aangeleerd om bewust te zijn van mijn houding. Inmiddels heb ik mijzelf aangeleerd dat ik bewustzijn creëer over mijn houding op het moment dat ik ga zitten. Aan het begin gaat dit goed maar als ik langer zit begin ik steeds meer in een “uitgezakte” houding aan te nemen. Als ik lang wacht kom ik dus ook in de houding terecht waarin mijn poppetje zit. Ik kan mij dus heel erg herkennen in de houding van mijn beeldje

 

 

 

 

 

X

werkwijze

Had je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?

 

Op de middelbare school heb ik het vak beeldende vorming en kunst bv. gehad. Ik vind kunst heel mooi maar vooral leuk om zelf te maken. Zo vind ik klei heel fijn om mee te werken omdat je met 1 stuk klei oneindig veel kunt maken. Wat ik nieuw heb geleerd is dat je vrij eenvoudig 2 stukken klei aan elkaar kan maken. Op mijn middelbare school mocht ik dit eigenlijk nooit doen omdat dit invloed had op het drogen. Daardoor vond ik het op de middelbare school lastig om grote veranderingen aan te brengen. Ik merkte gelijk dat ik tijdens de opdracht van de wachtende persoon minder bang was om fouten te maken. Dit zorgde uiteindelijk voor een mooier resultaat dan dat ik vooraf in gedachten had

 

 

 

 

 

 

X

onderzoek

Beschrijf en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit proces meegenomen?

 

In de opdracht die we gemaakt hebben, heb ik veel stappen gemaakt. Zo starten ik in het begin met het maken van een stoel voor de persoon. Volgens maakte ik de basis van het lichaam van de persoon. Deze zette ik in een zithouding. Later maakte ik een hoofd en de armen. Deze heb ik aan de basis van het lichaam vastgemaakt. Ik had ook de armen kunnen maken uit het lichaam maar ik zag het als een uitdaging om deze later toe te voegen. Ik wilde graag de anatomische lichaamsafmetingen gebruiken maar ik kwam er al snel achter dat dit erg lastig ging zijn.

 

 

 

 

X

 

eindoordeel:

4

Wat vind je geslaagd? Leg uit.

 

 

 

Ik ben trots op mijzelf dat ik uit mijn comfortzone ben gestapt en grote verandering aan durfde te brengen. Dit vond ik erg lastig maar ik voelde me niet opgejaagd omdat er een fijne sfeer was in de klas en het niet voelde alsof ik mezelf moest bewijzen. Verder vind ik dat de persoon goed gelukt is! Je kunt duidelijk zien dat de persoon zit te wachten. Hij zit alsof hij zelf ook niet weet wanneer uit op kan staan.

Wat kon beter? Waarom?

 

 

Voor de volgende keer wil ik mij meer focussen dat de verhouding klopt. Zelf vind ik oude Griekse standbeelden mooi, en zou zelf graag meer aandacht willen geven aan details en verhoudingen. Het menselijk lichaam is mooi en belangrijk om deze vormen van het lichaam te waarderen.

 

Verder zou ik voor de volgende keer minder water gebruiken. Het is verstandiger om later water toe te voegen i.p.v. het begin. Dit zorgde ervoor dat het beeldje erg flexibel was en het erg uitzakte. Als ik minder water had gebruikt was het beeldje steviger en was het makkelijker om veranderingen aan te brengen

 

 

 

 

 

Lesvoorbereidingsformulier

Student

Philip Legué

Stagegroep

groep 8

Lesnummer

 

Datum

30-10-2025

Aantal leerlingen

22

Onderwerp

Beeldende vorming

Beginsituatie

Wat weten de leerlingen al van deze inhoud (kennis/vaardigheden/attitude)? Hoe sluit de les aan bij de leef- en belevingswereld van de leerlingen?

 

De leerlingen hebben al eerder gewerkt met klei. Ze weten hoe het aanvoelt en hoe je het kunt bewerken. Ze hebben al eerder een stilleven getekend. Dit zal wel nieuw voor ze zijn, dat ze iemand/ een pose gaan namaken. Ze zien in het dagelijkse leven wachtende mensen, bijvoorbeeld in de wachtkamer van de tandarts en weten hoe dit er uit ziet. De manier hoe de les aangeboden wordt zal ook nieuw voor ze zijn, dat ze èn model zijn èn kunstenaar.

Lesdoelen

(klas, cluster en/of individuele leerlingen)

Gebruik in je doel een inhoudscomponent, didactische component en benoem het waarneembare gedrag. Maak onderscheid tussen kennis-, vaardigheid- en attitudedoelen.

 

Na deze les kunnen de leerlingen een visueel beeld omzetten in een eigen gemaakt product. Wat hun ogen zien maken hun handen. Daarnaast wil ik als subdoel het samenwerken benoemen. Door om en om model te zitten, zorg je ervoor dat er samen tot een eindresultaat gewerkt wordt. 

Klassen-organisatie

Welke regels en afspraken gelden er tijdens deze les? 

 

Tijdens de les werkt iedereen stil, zodat iedereen zich goed kan concentreren op zijn kunstwerk en het model.

Om de twee minuten wordt er van model gewisseld. Ook dit gebeurt in stilte. Van tevoren wordt er besproken hoe de wisseling plaats zal vinden, zodat de leerlingen weten wie er voor ze aan de beurt is.

Hoe worden de leerlingen gegroepeerd? Welke materialen heb je nodig en hoe organiseer je het uitdelen/ophalen? Wat doen leerlingen die eerder klaar zijn?

 

De leerlingen zitten met hun tafel in de kring. Het model in het midden zit op een stoel. Bij ieder nieuw model wordt er een stukje doorgeschoven op de kruk, zodat iedereen alle kanten een keer heeft gezien. 

 

Benodigdheden: Klei, onderplank, mesjes om texturen te maken. 

 

Van tevoren in de pauze, leg ik op elke tafel een plank en een bonk klei neer. De leerlingen zitten vóór de pauze al in de kring.

 

Wie klaar is, kan zijn beeld bewerken met texturen. 

Lange termijn

Benoem kort de kerndoelen, leerlijnen, referentieniveaus en/of aanbodsdoelen waar je in deze les aan werkt.

 

Kerndoel 54 beeldende vorming: Betekenisvol ontwerpen en thema’s.

 

Tijd

Lesopbouw

(voorbeelden)

Wat doe jij?

Wat doe je klassikaal, per cluster en/of met individuele leerlingen?

Wat doen de leerlingen?

 

Lesopening

 

 

 

 

Kern

 

 

Lesafsluiting

 

 

 

Lesovergang

Ik vraag aan de leerlingen wat ze allemaal zien. (kring, klei, stoel in het midden). Ik vertel dat we iets na gaan maken van klei, iets wat we gemiddeld 1 tot 2 jaar van ons leven doen, namelijk….wachten! Ik vertel dat ze om de beurt in de stoel plaats nemen en dat ze 2 minuten moeten wachten voordat ze verder kunnen werken aan hun kunstwerk. Zo is het wachten heel nuttig, want je helpt je klasgenoten ook nog eens! Ik neem zelf plaats in de stoel en neem een wachtende houding aan. Zak een klein beetje onderuit. Dit is de pose die iedereen na moet doen op de stoel. Iedereen doet het op de eigen stoel even voor en ik check of iedereen de pose begrepen heeft. Ik deel in wie er na wie op de stoel komt te zitten. Ten slotte vraag ik of er nog vragen zijn. 

 

 

Werkmoment: ik houd de tijd bij tijdens het model wisselen. Ik loop rond om eventueel tips en tops te geven. 

 

 

Na de les wordt alles opgeruimd. Ik geef instructies wie wat moet doen. Kleiwerken worden op de kasten gezet om te drogen. Na het opruimen vraag ik wat ze geleerd hebben en of het doel behaald is.

 

 

Nadat iedereen aangegeven heeft dat hun doel behaald is, kunnen we verder met de een andere les. 

Luisteren naar de instructie. Raden wat de opdracht is. Pose nadoen op de eigen stoel. Vragen stellen. 

De kinderen gaan aan het werk en wisselen elkaar af om model te zijn.

Kinderen ruimen hun kleispullen op en zetten hun tafel weer op de goede plek in de klas en beantwoorden vragen.

 
  
  
 
  
  
 

 

 

 

Reflectieformulier beeldend onderwijs

 

opdrachtomschrijving:

naam student: Philip Legué

 

Reflecteer op zowel de product- als procescomponenten en geef ook duidelijk de samenhang tussen product- en procescomponenten aan. Je mag jezelf voor elke component een waardering geven (1 = lage waardering, 5 = hoge waardering), maar dat hoeft niet.

 

 

component

beschrijving

1

2

3

4

5

betekenis

Geef aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.

 

Ik vind het altijd een uitdaging voor mezelf om dingen te verzinnen die niet vaak gebruikt worden. Ik wil het van een andere hoek benaderen. Mijn eerste ingeving was dat ik het blad niet horizontaal of verticaal ging gebruiken maar diagonaal. De opdracht was dat je een poster moest maken waar je oog gelijk op zou vallen. Door een diagonale poster op te hangen denk je gelijk dat de poster verkeerd is opgehangen. Als de tekst daarop wel recht staat kun je het gewoon goed lezen maar dan is je ook er al wel opgevallen. Door weinig tekst en veel kleuren te gebruiken valt de poster nog meer op. Ik heb gekozen voor de reclame van de nieuwe iPhone 17. Ik sta altijd versteld van de reclames van Apple en hoe je gelijk een Apple product herkent zonder dat het logo erop staat. Dit wilde ik ook gebruiken in mijn poster.

 

 

 

X

 

vorm

Leg aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien? (eventueel detailfoto’s toevoegen).

 

In mijn werk heb ik complementaire kleuren gebruikt. Zo heb ik donkere kleuren als paars en blauw gebruikt voor de achtergrond, en lichte kleuren zoals oranje en rood gebruikt voor de voorgrond. Door dit effect lijkt het alsof de iPhone los ligt van de achtergrond.

 

 

 

 

X

materie

Met welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal? Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja waarom?

 

Tijdens de opdracht hebben we gewerkt met een potlood, stevig papier, wasco krijtjes en water. Vroeger heb ik veel met dit soort krijtjes gewerkt maar wist niet dat je er zo’n gaaf effect mee kon geven met water. Voordat ik aan de slag ging heb ik eerst getest wat het effect was van water op het krijt, want dan wist ik hoe dik ik moest tekenen. Normaal had ik verf gebruikt om dit resultaat te behalen, maar door de krijt techniek was het veel gemakkelijker en hoefde ik minder precies te werken. Ik had een dunne kwast die heel fijn was en precies mee kon werken, maar voor de grote delen had ik beter een dikkere klas kunnen gebruiken. Dit had ervoor gezorgd dat ik sneller kon werken

 

 

 

X

 

beschouwing

Welke beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel detailfoto’s toevoegen).

 

Het bedrijf Apple heeft mij geïnspireerd voor het maken van mijn kunstwerk. Ik vind het altijd gaaf hoe je hun bedrijf herkent Zonder een duidelijk logo te zien. De producten stralen luxe uit. Voor de reclames die ze maken gebruiken ze minimalistische beelden. Zonder veel weg te geven weet je al gelijk waar het over gaat en wat je met hun product kunt. Dit wilde ik toepassen in mijn kunstwerk. Als bedrijf wil je het allerliefste dat Mensen je zo snel mogelijk herkennen. Ook zorgen ze ervoor dat als er een nieuw product komt de vorige versie “oud” lijkt. Zo ben je eigenlijk elke keer geneigd om een nieuw product bij ze te kopen, ook al is het ontzettend duur. In mijn poster heb ik voor het product strakke lijnen gebruikt en de achtergrond slordige lijnen. Door dit effect lijkt het product strakker en beter; Precies wat Apple wil uitstralen

 

 

 

X

 

werkwijze

Had je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?

 

Vroeger heb ik veel met deze krijtjes gewerkt maar nooit met deze techniek om water te gebruiken. Nu Ik weet dat dit kan ga ik deze techniek zeker herhalen in mijn toekomstige projecten en lessen die je gaan geven. Iedereen kan dit! Of je nou creatief bent of niet, het ziet er altijd gaaf uit. Ik vond het wel lastig om te bepalen hoe dik ik de lijnen moest maken, want Ik heb nog nooit eerder met deze techniek gewerkt. Daarom ging ik dit eerst uittesten op een oefenblad om te onderzoeken wat de beste techniek was. Toen ik hierachter was gekomen ben ik verdergegaan met het inkleuren van mijn tekening.

 

 

 

 

x

 

onderzoek

Beschrijf en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit proces meegenomen?

 

Eerst moesten we een onderwerp verzinnen waar onze poster over ging. De poster moest opvallen en je moet gelijk weten waar het over gaat. Ik bedacht om mijn poster over de nieuwe iPhone te maken. Ze willen mensen aansporen om deze nieuwe telefoon te kopen door te laten zien hoe mooi die is. Daarom vond ik dit een perfect onderwerp voor mijn tekening.

 

 

 

X

 

eindoordeel:

4

Wat vind je geslaagd? Leg uit.

 

 

Ik vind dat de kleuren erg mooi uit de tekening komen. Ook had ik niet bedacht dat water zoveel effect kon hebben op het krijt. Het lijkt echt alsof de voorgrond uit de tekening springt.

 

 

Wat kon beter? Waarom?

 

 

Ik had mijn tijd niet goed ingedeeld. Ik was te lang bezig met nadenken waarover ik mijn poster wilde maken, waardoor ik later vastliep. Ook had ik de grote vlakken beter moeten inkleuren. Toen ik het eenmaal nat had gemaakt kon ik dit niet meer veranderen. Voor de volgende keer neem ik dit zeker mee.